Alles willen vertellen wat je weet

Misschien wel de grootste valkuil bij het schrijven van een managementboek

 

Vorige maand hielp ik een manager (Mark) die al een tijdje rondliep met het plan een boek te schrijven over samenwerken. Hij had hier specifieke idee├źn over en veel ervaring opgedaan bij uiteenlopende bedrijven. De eerste opzet van zijn boek liet hij me lezen. Het was een stortvloed aan lange zinnen, moeilijke woorden, uitgesproken meningen en heel veel tekst. Ik kon er geen touw aan vastknopen.

Misschien wel de grootste valkuil bij het schrijven van een managementboek is dat je alles wilt vertellen wat je weet.

Mensen willen graag hun verhaal kwijt, hun kennis en ervaring delen, iets concreets nalaten, iets hebben om weg te geven of hun aanzien als expert onderschrijven. Genoeg redenen dus om gewoon dat boek te gaan schrijven.

Natuurlijk wil je ook dat dat boek echt gelezen gaat worden en dat je helder en scherp overkomt met toegankelijke, leesbare teksten. Daarnaast wil je effect bereiken en een boek schrijven dat toepasbaar is en blijft hangen bij de lezer. Toch?

Wil je als schrijver jouw doelgroep bereiken, dan moet je inspelen op het gedrag en de behoeften van jouw lezer. Ik moest terugdenken aan het piramideschrijven dat ik jaren geleden als consultant had geleerd. Piramideschrijven is gebaseerd op ‘The Pyramid Principle’ van de Amerikaanse organisatieadviseur Barbara Minto. Zij ontwikkelde deze methode in de jaren zeventig voor McKinsey. Dat boek had ik niet meer in mijn kast staan, maar er blijkt ook een praktische, actuele Nederlandse variant te bestaan: ‘De kracht van het piramideprincipe’.

In deze methode redeneer je vanuit je kernboodschap en de vragen die deze oproept bij de lezer, in plaats van vanuit de informatie die je beschikbaar hebt. De kernboodschap zet je vooraan: daar gaat het de meeste lezers immers om.

Mark stelde voor om af te spreken en samen na te denken over zijn boek en de juiste opbouw. En zo geschiedde. Het was een boeiende ochtend waarin we samen brainstormden en filosofeerden over zijn verhaal waarbij ik af en toe misschien iets te veel opging in de rol van de lezer (als projectleider in de IT (mijn andere werk) vraagt samenwerken altijd de nodige aandacht). Het resultaat was een mooie structuur voor Marks boek waar hij verder mee aan de slag kan gaan.

Twee tips kwamen tijdens deze sessie naar boven drijven die ik jullie ook niet wil onthouden:

Tip 1: Probeer je eigen lezer te zijn. Het werkt als je je inleeft in de ontvanger van je tekst.

Tip 2: Zorg dat je kernboodschap helder is voordat je gaat schrijven. Voor wie is jouw verhaal bedoeld? Wat wil je precies zeggen? Wat wil je bij de lezer bereiken?

 

03-jan-2022

Boek: De kracht van het piramideprincipe (2021) van Eline Jansen en Marita van Rijssen