Hoe schrijf je een goed managementboek
Over originaliteit en een goede structuur
Als iemand mij vertelt dat hij een managementboek heeft geschreven dan ben ik meteen onder de indruk. Het schrijven van een boek gaat niet vanzelf. Met alleen een originele kijk op een businessvraagstuk die met de wereld gedeeld moet worden, ben je er niet. Zo help ik nu vier ervaren organisatieadviseurs die vaststellen dat medewerkers meer dan 30% van hun tijd verliezen aan gedoe dat niet nodig was geweest als de zaken beter waren georganiseerd. Ze zijn er nu vier jaar mee bezig en het is nog niet klaar. Waarom is het schrijven van een goed managementboek zo moeilijk?
Een managementboek moet actueel, toegankelijk, goed geschreven en ook nog eens origineel zijn. Het best verkochte managementboek van de afgelopen 20 jaar is De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey. In een oude Management Team lees ik dat de kracht van Covey zit in het solide en duidelijke model van de zeven principes, die hij knap bij elkaar wist te brengen. Het is een overzichtelijk model om meer van anderen en jezelf te begrijpen. Hij was vernieuwend en baanbrekend omdat hij een van de eersten was die over de manager als mens begon te schrijven. Tot dan ging het bij management om processen, systemen en technieken.
Vernieuwend en baanbrekend zijn: dat lukt niet iedereen zomaar. En dat hoeft ook niet natuurlijk. Daarom zal je er waarschijnlijk niet zo rijk van worden als Covey. Maar wie schrijft die blijft (in beeld). Mensen willen graag hun verhaal kwijt, hun kennis en ervaring delen, iets concreets nalaten, iets hebben om weg te geven of hun aanzien als expert onderschrijven.
En omdat er dus vast een goede reden is om net zo lang door te ploeteren tot ook jouw managementboek klaar is om uitgegeven te worden, geef ik hieronder drie tips:
- Wees origineel en uniek
Zorg voor een origineel onderwerp en nieuwe invalshoeken. Over heel veel onderwerpen bestaan er al heel veel boeken. Wat maakt jouw boek uniek?
- Een goede structuur
Het eenvoudigst is het waarschijnlijk om maar gewoon te gaan schrijven en alles wat er in je hoofd zit op papier te zetten. Maar dan raak je de lezer ongetwijfeld snel kwijt. Door goed na te denken over een duidelijke structuur inclusief korte uitwerking van inhoud en lessen per hoofdstuk, neem je de lezer mee en komt de boodschap beter over. Schrijven leer je vooral door het veel te doen. Daar wil je als drukke professional misschien niet op wachten. Hulp inschakelen van een schrijfcoach of redacteur is geen schande.
- Schrijfstijl
Hierboven schreef ik al dat een managementboek toegankelijk moet zijn. Het studieboek Economics van Samuelson en Nordhaus uit 1985 dat ik in het eerste jaar van mijn studie Bedrijfskunde moest doorspitten, was dat in ieder geval niet. Dat gortdroge economieboek heeft zulke kleine letters, gebruikt zoveel jargon en telt zoveel woorden op de in totaal 950 pagina’s, dat ik dat boek nooit voor mijn lol zou lezen. Daarentegen kunnen korte hoofdstukken met een samenvatting aan het eind van ieder hoofdstuk (eventueel in een kader of in een afwijkende kleur), humor, goed gekozen voorbeelden en helder taalgebruik zonder wollige zinnen, allemaal helpen. Het inschakelen van een paar meelezers kan zinvol zijn. En ook een schrijfcoach of redacteur kan natuurlijk helpen.
25-okt-2020
Bron: Management Team (26 oktober 2009)