Zo maak je een bestseller van jouw managementboek

Wijsheid uit twee boeken 

 

Boeken

Geerhard Bolte belooft je te vertellen hoe je een goed managementboek schrijft. Charlotte Meindersma & Hanneke de Wit beweren de mythe te ontkrachten hoe je met je managementboek op 1 komt bij Managementboek.
Toen hun boek zelf op nummer 1 belandde, heb ik het gekocht en in een avond uitgelezen. Het boek van Bolte stond al in mijn kast en heb ik er weer eens bij gepakt.

Maken deze boeken de beloftes waar? Welke lessen kunnen we trekken uit beide publicaties?

Beste tips

‘Zo schrijf je een managementboek’ van Geerhard Bolte las ik al eerder. Geerhard is zelf uitgever van managementboeken en heeft al zijn lessen en tips verzameld in dit boek dat hij schreef in 2019. ‘Makkelijk lezen is verdomd hard schrijven’ is zijn motto. Een goed boek schrijven is moeilijk en ongelooflijk veel werk, maar met de juiste voorbereiding zal het je lukken, schrijft hij. Bolte heeft een voorkeur voor boeken van ongeveer 40.000 woorden, die je ongeveer in drie uur kunt lezen.

Zijn boek leest soepel en staat vol met mooie quotes zoals deze: ‘De weg naar de hel is geplaveid met bijwoorden’ (Stephen King). De tips zijn praktisch en tonen zijn jarenlange praktijkervaring. De beste vind ik deze:

• Schrijven is scrabbelen met woorden
• Je kunt het beter simpel houden en in eenvoudige taal opschrijven wat je bedoelt
• Schrijf zo dat je woorden ontcijferd kunnen worden in je afwezigheid
• Er gaat niets boven een praktisch voorbeeld na een abstract en levenloos verhaal
• Het papier is geduldig maar de lezer niet

Bestseller schrijven

‘Het bestsellerboek’ van Charlotte Meindersma & Hanneke de Wit richt zich op het schrijven van een bestseller: wanneer is een boek een bestseller en hoe maak je een bestseller van je boek?
‘Voor ons is een boek ook een goed boek als het de auteur heeft gebracht wat hij wilde’, schrijven ze. Een bestseller hoeft niet per se een boek te zijn waarvan er heel veel zijn verkocht, maar is vooral een boek dat succesvol is, dat zijn doel behaalt. Een doel kan zijn om meer naamsbekendheid te krijgen en nieuwe klanten te werven. Een goed boek draagt bij aan je autoriteit. Of zoals de schrijvers het zeggen: ‘Een eigen boek kan je know-like-trust-factor een enorme boost geven.’
Aan de hand van de vier bekende marketing-p’s: product, prijs, plaats en promotie leer je hoe jouw managementboek een bestseller kan worden. Interessant weetje is dat de positie bij Managementboek niets zegt over de algemene verkoop (via bol.com, via de plaatselijke boekwinkels, etc.), maar alleen over de verkoop via Managementboek.

Titel als verkooptekst

Bij ‘Product’ bepaal je doel en doelgroep en leer je dat het bedenken van de titel als het schrijven van een verkooptekst is.

In ‘Prijs’ gaat het over geld verdienen met je boek en in ‘Plaats’ vertellen de auteurs dat waar je je boek verkoopt, het succes bepaalt. Het is allemaal niet zo gemakkelijk en er is veel waar je aan moet denken. Je kunt zelf verkopen via je eigen site, zelf verkopen en niet zelf verzenden (fulfilment), verkopen via boekhandels, verkopen via een partner account bij bol.com of exclusief verkopen via Managementboek.

Gratis aandacht

Hoe je je boek aan de man brengt mét tijdsinvestering, maar zonder te adverteren komt aan bod bij ‘Promotie’. Je kunt gebruik maken van het feit dat mensen nou eenmaal graag hun mening geven: nieuwsgierig maken is een bekende marketingtechniek. Maar let op met de Wet op de vaste boekenprijs. Je moet hier uitkijken dat je niet illegaal bezig bent.

Succes bepaal je zelf

Als je goed beslagen ten ijs wilt komen, haal je een hoop relevante informatie uit deze beide boeken. Wil je een goed managementboek schrijven dan zou ik starten met Geerhard Bolte. Wil je daarnaast leren hoe je eerlijk op die nummer 1-positie komt en die fel begeerde taart in de wacht sleept, dan is het boek van Meindersma & de Wit ook een aanrader.
Je staat niet zomaar op 1. Maar of je een succesvol businessboek schrijft dat jouw persoonlijke doel behaalt, heb je voor een groot deel zelf in de hand. En al is het ‘verdomd hard schrijven’, dit is best geruststellend.

19-okt-2022

Boek: Zo schrijf je een goed managementboek (aff.) van Geerhard Bolte
Boek: Het bestsellerboek (aff.) van Charlotte Meindersma & Hanneke de Wit